THC

111

:: نگاهی به مهمترین اقدامات صندوق بازنشستگی کشوری به مناسبت هفته دولت ؛ - 1399/06/12


به گزارش اداره‌کل روابط عمومی و امور بین‌الملل هلدینگ مالی صندوق بازنشستگی کشوری، اکبر افتخاری که از بهمن ماه سال گذشته مدیریت این صندوق را برعهده دارد؛ در این گزارش عملکرد  که در ویژه‌نامه روزنامه «ایران» به مناسبت هفته دولت منتشر شد؛ نوشت:

فرارسیدن هفته دولت، زمانی برای ارائه گزارش فعالیت‌ها و بررسی کارنامه عملکرد ارکان مختلف اجرایی کشور به عموم مردم بویژه ذینفعان و مخاطبان هریک از سازمان‌ها و دستگاه‌هاست. امسال هفته دولت درحالی فرامی‌رسد که مجموعه دستگاه‌های اجرایی کشور به دلیل تحریم‌های ظالمانه و کاهش درآمدهای دولت، با محدودیت‌ها و مشکلات زیادی در تامین منابع مواجه هستند. از طرفی، در حوزه پرداخت‌ها به دلیل افزایش قیمت‌ها و رشد تورم در سال‌های اخیر، اقشار دارای درآمد ثابت که بخش مهمی از آنها را کارمندان دولت و بازنشستگان کشوری تشکیل می‌دهند؛ بحق انتظار ترمیم حقوق و دستمزدهای خود را دارند تا بتوانند تعادلی نسبی در معادله دشوار هزینه و درآمد خانوار را برقرار سازند.

توجه به این موضوع برای بازنشستگان اهمیت و ضرورت بیشتری دارد. چراکه میزان درآمد و دریافتی بازنشستگان در قیاس با شاغلان هم‌سطح خود پایین‌تر است و با گذشت سال‌ها شکاف درآمدی قابل‌توجهی را میان شاغلان و بازنشستگان شکل داده است. خوشبختانه، دولت محترم امسال به این موضوع توجه ویژه‌ای نشان داد و با تاکیدات ویژه رییس‌جمهور محترم، معاون اول رییس‌جمهور و همکاری و پیگیری شایان تقدیر وزیر محترم تعاون، کار و رفاه اجتماعی، ریاست محترم سازمان برنامه و بودجه و خزانه‌داری کل کشور، بسترهای لازم برای همسان‌سازی حقوق بازنشستگان کشوری با شاغلان و پاسخگویی به مطالبه 14 ساله آنها فراهم شد.

همچنین در همین چارچوب، فعالیت‌های صندوق بازنشستگی در دوره شش ماهه مدیریت جدید با هدف محوری و راهبردی ارتقای کیفیت زندگی بازنشستگان تعریف شد که بر دو حوزه اصلی متمرکز بود: نخست، ارتقای قدرت خرید و بهبود وضعیت معیشت بازنشستگان محترم که تحت عنوان بهبود وضعیت اقتصادی و معیشتی بازنشستگان محترم برشمرده می‌شود و دوم، حوزه‌های فرهنگی و اجتماعی است که آن هم در نهایت، به ارتقای کیفیت زندگی بازنشستگان کمک خواهد کرد.

اقدامات صندوق بازنشستگی کشوری در حوزه اقتصادی، خود به دو دسته تقسیم می‌شود: دسته اول، اقداماتی است که در حوزه پرداخت حقوق و دستمزد و بیمه درمان تکمیلی و مجوزهایی که در این زمینه از دولت گرفتیم، برمی‌گردد. دسته دوم، طرح‌های رفاهی و خدماتی است که کمک می‌کند تا قدرت خرید بازنشستگان ارتقا پیدا کند.

در دسته اول، بحث همسان‌سازی یکی از موضوعات و مطالبات مورد تاکید بازنشستگان محترم بود که همانطور که اشاره شد، به‌طور جدی از سوی صندوق بازنشستگی کشوری پیگیری شد. این اقدام مهم، با مشارکت خود بازنشستگان و نمایندگانی از چهره‌های شناخته‌شده و موثر و فعالان تشکل‌های بازنشستگان و با مساعدت وزیر محترم تعاون، کار و رفاه اجتماعی و بویژه رییس سازمان برنامه و بودجه انجام شد. در ابتدای سال، موضوع پرداخت 6500 میلیارد تومان برای همسان‌سازی حقوق بازنشستگان کشوری انجام گرفت و توانستیم افزایش نسبتا مناسبی را امسال علاوه بر 15 درصد افزایش سنواتی انجام دهیم. اما این روند متوقف نشد و همسان‌سازی 90درصدی حقوق بازنشستگان کشوری با شاغلان همچنان در حال پیگیری است که انشاءالله از مهرماه وارد فاز اجرایی و عملیاتی خواهد شد و در حال حاضر هم، نهایی کردن احکام و تامین منابع برای اجرای این حوزه از سوی سازمان برنامه و بودجه با مشارکت صندوق بازنشستگی کشوری در حال انجام است. بنابراین، می‌توان گفت که یکی از مهمترین مطالبات بازنشستگان محترم در حوزه همسان‌سازی امسال به مرحله نهایی خود می‌رسد.

تقوبت بیمه درمان تکمیلی مطالبه دیگر بازنشستگان بود که در آنجا هم، اتفاق خوبی رخ داد و سرانه بازنشستگان محترم از 60 هزار تومان در ماه به 140 هزار تومان در ماه افزایش پیدا کرد. این افزایش سرانه، باعث می‌شود تا ما خدمات بهتری هم انجام دهیم و با آنکه سهم بازنشستگان محترم همان 30 هزار تومان باقی ماند، ولی با افزایش سرانه از سوی دولت و خود صندوق باعث شد تا بتوانیم پوشش‌های بیمه درمانی تکمیلی را به دو برابر و بعضا بیشتر افزایش دهیم و برخی پوشش‌ها و خدمات جدید را هم به قرارداد اضافه کنیم. این امر، از ابتدای خردادماه عملیاتی شد و در حال حاضر، بازنشستگان محترم دراین قالب سرویس خود را دریافت می‌کنند. همچنین، در حوزه حق اولاد و عائله‌مندی، افزایش 50درصدی برای بازنشستگان همانند شاغلان در تیرماه محقق و پرداخت شد. بنابراین، تمامی مطالبات بازنشستگان محترم در حوزه پرداخت‌های مستقیم پیگیری شد و در حال انجام است.

دسته دوم اقدامات اقتصادی صندوق بازنشستگی کشوری به حوزه طرح‌های رفاهی و معیشتی و توسعه قدرت خرید و سبد خرید بازمی‌گشت که اقدامات متنوعی چون اعطای اعتبار خرید کالا از فروشگاه‌های رفاه، تخفیف و تقسیط خدمات بیمه‌ای در قالب بیمه ملت، اجرای طرح خرید کالاهای اصلی منزل و تامین جهیزیه فرزندان با اقساط پنج ساله، اعطای وام‌های ضروری و افزایش مبلغ آن، پرداخت وام ازدواج به فرزندان بازنشستگان، تخفیف در خرید محصولات شرکت‌های تابعه صندوق، اعطای تسهیلات برای خرید سهام در صندوق‌های ETF دولت و تابعه صندوق (ثروت) و... از جمله این اقدامات بوده است که اطلاع‌رسانی لازم در مورد این طرح‌ها و جزییات آن در رسانه‌ها انجام گرفته است.

طبق راهبرد کلی صندوق بازنشستگی کشوری، این طرح‌ها در آینده وسیع‌تر و متنوع‌تر خواهد شد با این هدف که هم سبد خرید بازنشستگان توسعه پیدا کند و هم قدرت خرید آنان افزایش یابد تا بتوانند با امکانات بیشتر، مناسب‌تر و وسیع‌تری، خریدهای خود را انجام دهند.

همچنین، در بخش فرهنگی و اجتماعی هم، طرح‌های متنوعی در نظر گرفته شده است. چراکه پیشبرد راهبرد کلی و کلان ارتقای کیفیت زندگی بازنشستگان، فقط در بعد اقتصادی نیست؛ بلکه باید ارتقای ابعاد مختلف زندگی بازنشستگان از جمله ابعاد فرهنگی و اجتماعی مدنظر قرار بگیرد. در این زمینه، طی تفاهمنامه‌ای که با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی منعقد کردیم، بهره‌برداری از امکانات این وزارتخانه و نیز استفاده از برنامه‌های فرهنگی و بویژه هنری در حوزه‌های مختلف هنر مورد تفاهم قرار گرفت و مقرر شد بازنشستگان محترم هم در خانه‌های امید و هم در مراکزی که وزارت ارشاد در اختیار دارد، بتوانند از امکانات و فضاهای هنری و همچنین اجراکنندگان هنرمند، بهره‌مند شوند. ما بازنشستگان محترم زیادی داریم که هنرمند هستند و قرار است بتوانیم از ظرفیت آنان در مراکز مختلف استفاده کنیم و انشاءالله، یک فضای مطلوبی را برای فعالیت‌های هنری فراهم کنیم.

در حوزه اجتماعی، توسعه ارتباطات یک بحث محوری است. در زمینه توسعه ارتباطات برنامه‌های متنوعی همچون برگزاری نشست‌های حضوری، ویدئوکنفرانس، ارتباط مستقیم، حضور در استان‌ها، برگزاری جلسات مشترک با بازنشستگان محترم را داریم. یکی از اقدامات مهم و جدید در این حوزه، آغازبه‌کار «مرکز نوآوری صبا» است که سه بخش مهم را دربرمی‌گیرد:

1. درگاه خدمات الکترونیک صندوق بازنشستگی کشوری (SabaSRM) که در آن، امکان متمرکز ارائه کلیه اطلاعات مربوط به پرداخت‌ها و خدمات بازنشستگان به شکل اینترنتی فراهم شده است.

2. مرکز پاسخگویی تلفنی شبانه‌روزی صندوق بازنشستگی کشوری که از این طریق، پیام‌های بازنشستگان دریافت و به آنها کد پیگیری داده می‌شود که هر لحظه می‌توانند از وضعیت پیام خود در سازمان مطلع شوند.


3.
استارتاپ‌های حوزه اجتماعی (گردشگری، سلامت، توانمندسازی و...) در این مرکز فعال می‌شود که به‌نوعی، نخستین ساختار ویژه استارتاپ‌های اجتماعی در کشور محسوب می‌شود.

در کنار این موارد، توجه به اصل شفافیت یکی از معیارها و ملاک‌های فعالیت صندوق در دوره جدید بوده است. در این زمینه، علاوه بر توسعه فعالیت‌ها و ارتباطات در بخش رسانه‌ای و استفاده از ابزارهای مختلف کلاسیک و مدرن و حضور فعالانه در شبکه‌های اجتماعی، همزمان با روز تکریم بازنشستگان (25مردادماه) سه سامانه شفافیت در حوزه‌های هوش تجاری، املاک و مستغلات واطلاعات هلدینگ‌ها و شرکت‌های تابعه رونمایی شد.

امید است با استفاده از این سامانه‌ها و ارائه بموقع داده‌ها و اطلاعات، صندوق بازنشستگی کشوری بتواند گام موثری در شفافیت بیش از پیش فعالیت‌های خود بردارد و ذینفعان مختلف و گسترده آن، بویژه بازنشستگان عزیز بیش از همیشه، به وجود نظارت لازم بر مجموعه فعالیت‌های اجرایی، مالی و دارایی‌های صندوق اعتماد پیدا کنند و این شعار بیش از پیش عینیت یابد که مدیریت و مجموعه صندوق بازنشستگی کشوری، خود را امانت‌دار اموال و دارایی‌های بازنشستگان و سپرده‌گذاران خود می‌داند و با استفاده از تکنولوژی‌ها و سامانه‌های نوین ارتباطی و مدیریتی، در جهت سودآوری هرچه بیشتر و هزینه‌های هرچه کمتر، تلاش می‌کند.




تعداد بازدید : 3113
:: ثبت نظر ، پیشنهاد و انتقاد ...
:: فرم ارتباط ...
:: ثبت پرسش ...
:: فرم تماس با ما ...